Peninsula Valdes - Iguazu – Buenos Aires - Enschede

8 december 2013 - Enschede, Nederland

Dag lieve mensen we zijn weer thuis hoor! We gaan bijna afsluiten maar jullie hebben nog 1 verhaal van ons tegoed. En die kunnen we jullie natuurlijk niet ontnemen;-)

Ons laatste verhaal eindigde in El Chalten waar we 2 dagen prachtig getrokken hebben door de ruige natuur van Patagonië. We bleven nog 2 dagen in het mooie Zuid- Argentinië en wel het natuureservaat Peninsula Valdes aan de oostkust. We vlogen vanuit El Calafate naar Trelew. Vanaf hier hadden we een auto gehuurd. Helaas liep dit niet helemaal als gepland. Na een vreselijke vlucht waarbij we bijna ondersteboven in het vliegtuig zaten kwamen we aan in Trelew om onze auto op te halen. Alles was perfect geregeld, want ik moest natuurlijk zo snel mogelijk naar dat eiland, geen tijd te verliezen! Maar helaas we kregen de auto met geen mogelijkheid mee. De deposit wat ze vroegen had Bill Gates nauwelijks op zijn rekening, laat staan deze arme sloebers aan het einde van hun dure reis. Geen auto dus dachten we...Ook stond er een ‘vreselijk aardige’ meneer achter ons in de rij die ons wist te vertellen dat we zonder auto toch echt geen kant op konden op dat eiland.  Met alle kalmte die ik op dat moment uitstraalde maar WIT van woede (ik voel de woede op dit moment gewoon weer) bedankte ik deze meneer voor dit geweldige advies en dat ik dit toch OOK  ècht zelf al had bedacht, anders had ik toch ook zeker geen auto gehuurd?? Sukkel! Maar snel bij hem weg gelopen want ik stond niet meer voor mijzelf in haha! Op dat moment moet iedereen gewoon z’n mond houden. Maar gelukkig had Daan die wel rustig blijft in dat soort situaties gehoord van een mannetje die ook auto’s verhuurde zonder zo’n belachelijk hoge deposit. OK dat klinkt amááááázing!;-) Goed, om een lang verhaal kort te maken we hadden een auto, voor de hoofdprijs weliswaar, maar goed zoals we wel vaker tegen elkaar zeiden deze vakantie (iets te vaak soms). We zijn hier maar 1 keer!;-) Dus niet zeuren en hop hop naar dat eiland. Geen tijd meer te verliezen.

We kwamen aan en alle zorgen waren vergeten. Wat een prachtige plek! Hier kan ik wel weken blijven:-) Het plaatsje heet Puerto Piramides en dit mini dorpje is compleet ingericht voor vroeger de walvisvangst maar nu dit verboden is voor de toeristen om deze prachtige beesten te bekijken.  Maar echt toeristisch deed het ook niet aan. Gewoon heel gezellig! Die avond lekker vis gegeten en genoten van de ondergaande zon. Dit keer niet aan de Pacafic maar de Atlantic. Fantastisch!

De volgende ochtend vroeg op want wij moesten toch zeker met de eerste beste boot mee om die enorme gevaartes te spotten. Dus ik stond om half 8 voor de deur aangezien mij verteld was dat ze om 8 uur open gingen. Nou ik had natuurlijk kunnen weten dat dit niet ging gebeuren in Zuid – Amerika, maar goed dan kon ik mij zelf in ieder geval niks verwijten. Tijdens het wachten hoorde ik ineens hele vreemde klanken. Alsof er iemand in de verte op een midwinterhoorn aan het blazen was. Maar ik was toch zeker niet in de Alpen? Waar kwam het dan vandaan? Toch enigzins nieuwsgierig sprintte ik naar de dichtbijzijnde pier en ja hoor....daar zwommen ze! Ik was een paar meter verwijderd van een groepje bultrug walwissen. Jeetje wat cool! En ze zwommen daar alleen voor mij! Geen kip te bekennen.

Goed om 9 uur ging het kantoortje open en konden we gelukkig met de eerste boot mee die om 10 uur! vertrok....pff wat laat! Mijn hele dagplanning kwam in de war;-)

Op de boot hadden we ook veel geluk en de reuzen van de zee zwommen op soms nog geen 2 meter afstand. Het waren moeders met kalfen. De walvissen zitten hier vanaf juli tot begin december om te bevallen en de eerste maanden daarna. Later trekken ze weer verder naar het zuiden.  De moeders waren zo’n 14 meter lang en de ‘baby’s’ zo’n kleine 7 meter. Je zult ze er maar uit moeten poepen ;-)

De rest van de dag zijn we met onze 4x4 het schiereiland rondgecrosst op zoek naar nog meer wildlife. We vonden zeeolifanten, zeeleeuwen, pinquins etc.  De vrouw op onze boot vertelde dat er die dag ervoor nog Orka’s gesignaleerd waren. Wat!? Geen tijd te verliezen.. op naar die plek! Na er toch een hele tijd gebivakeerd te hebben helaas geen Orka’s....mijn teleurstelling was behoorlijk groot.  Maar ach het is eigelijk helemaal geen Orka seizoen dus de kans was al klein dat we ze zouden zien, maar nu ik wist dat ze die dag ervoor nog gespot zijn kreeg ik natuurlijk weer  hoop! Maar helaas....

Desalnietemin was het een fantastische dag.  Veel dieren gezien. Ik kon met een goed gevoel weer verder.

De volgende ochtend vroeg uit te veren om onze vlucht te halen naar het noorden en wel Iguazu tenminste dat dachten we...Onze vlucht werd geannuleerd vanwege een mankement aan het vliegtuig. Het onderdeel moest uit Buenos Aires overgevlogen geworden.  Dus na 5 uur op het vliegveld gebivakeerd te hebben kregen we te horen dat de vlucht toch echt definitief niet ging maar uitgesteld was naar de volgende ochtend. Op die manier misten we dus ook onze aansluitende vlucht in Buenos Aires... really great. Gelukkig was onze aansluitende vlucht met dezelfde maatschappij dus zonder problemen werd onze andere vlucht overgeboekt...NOT! Ik zal jullie niet vermoeien met al het geregel wat daarna volgde maar om wederom een lang verhaal kort te maken een dag later dan gepland landen we in het subtropische Iguazu. Yes we zijn er! Op naar de watervallen! Even een weetje: In totaal zijn er tussen de 270 en 300 watervallen, afhankelijk van de hoeveelheid water die door de rivierIguaçu stroomt. In totaal zijn de watervallen 2,7 kilometer breed en vallen tot 82 meter naar beneden. Gigantisch dus! De eerste dag bezochten we ze aan de Argentijnse kant. En de tweede dag aan de Braziliaanse. En ze waren echt fanastisch! Jeetje wat is dit groot zeg. Het grootste deel van de watervallen liggen aan de Argentijnse kant. Hier kom je er dus heel dichtbij. Ook zijn we in een boot  bijna onder de watervallen geweest. Zeiknat waren we! Maar super gaaf! Aan de Braziliaanse kant zag je pas echt hoe uitgestrekt de watervallen waren. Mega groot! Je moet wel 5 panorama foto’s maken en deze aan elkaar plakken wil je een totaal plaatje krijgen.

Na hier 2 dagen te hebben gespendeerd en een gezellig avondje uit met mijn collega Inge vetrokken we met de bus naar Buenos Aires het eindpunt van deze lange vakantie.

Na een busrit van 18 uur kwamen we aan in Buenos Aires. De zoals jullie waarschijnlijk wel weten hoofdstad van Argentinie.  Ons B&B zat in de knusse en hippe wijk Palermo. Deze wijk zit vol met leuke winkels,  hippe barretjes en restaurants.  Die dag een beetje door de wijk gestruind en koffie gedronken bij de koffie shop met de prijs voor de beste koffie van heel Argentinie. Erg lekker!

De tweede dag hebben we flink de toerist uigehangen en samen met Inge zijn we in de toeristenbus gestapt die ons alle highlights van de stad liet zien. Als eerste zijn we uitgestapt in de wijk Boca genoemd naar de gelijknamige voetbal club jullie allen wel bekend. Een voormalige club van Messi. De wijk was een en al kleur en bij meerdere barretjes werd er de Tango gedanst op straat. Heel sfeervol. Uiteraard wilde ik dit ook wel even proberen. De man wenkte mij en ik dacht joehoe!  Maar helaas ik mocht alleen met hem op de foto. Hij zal het wel niet aangedurfd hebben met mij....ik ben ook lastig te leiden;-) haha. Die avond zijn we heerlijk uit eten geweest in één van de vele steakrestaurants in de stad. Daarna nog een soort van kroegentocht gedaan door Palermo met Inge en een Duitse jongen. Het was weer gezellig!

De volgende ochtend ietwat minder fit op pad naar ons nieuwe hotel voor onze laatste 2 nachten wederom in Palermo. De laatste 2 dagen van onze vakantie hebben we nog meer wijken van BA bezocht.  En eerlijk gezegd vind ik de stad fantastisch!  Zoveel wijken met sfeer je hebt helemaal niet het gevoel dat je in zo’n grote stad zit. Ik kan het iedereen aanraden!

Oh ik vergeet bijna onze gaucho dag! Na heel veel moeite gedaan te hebben om een Estancia (ranch) te vinden  om een dag en nacht te verblijven is het helaas niet gelukt. Of het zat vol of het kwam niet uit met onze terugvlucht. Nou ja dan moeten we maar een lekker toeristische excursie boeken naar een estancia. Zit niks anders op! Dus daar gingen we in een touringcar vol met toeristen. We werden begroet door een wat oude vrolijke gaucho. Zo’n ouwe viezerik die alle vrouwtjes wel even wilde kussen die de bus uit stapten...jakkes! Daarna kregen we meteen een glas wijn in onze hand gedrukt met een empanada. OK die weiger ik niet;-) Half uur later zaten we op een paard en weer even later zaten we in een grote eetzaal waar de BBQ geserveerd werd. Oh my god! Wat veel stukken vlees...maar goed dat kenden we inmiddels wel! Er was die middag nog een show programma met zang en Tango en als afsluiter kregen we een Gaucho show. Dit was trouwens wel heel cool om te zien. Al die paarden die ze in bedwang houden en dan die Gaucho’s die geweldig paard kunnen rijden. Om 18.00 waren we terug in BA waar we later op de avond heerlijk sushi hebben gegeten. Even geen vlees voor ons.

Tja en dan komt de dag waar je heel lang niet aan hebt willen denken...de dag dat ons vliegtuig ons weer naar huis brengt.  Onderweg naar het vliegveld zag het al erg donker. En eenmaal op het vliegveld brak de hemel open. De advertentieborden vielen van het plafond en overal op de luchthaven viel de stroom uit. Dit resulteerde in een ontzetend lange rij bij de incheckbali want ook de computers werkten niet meer. Ja hoor....wij gaan ook weer vliegen! Gelukkig deed  een half uur later alles het weer en konden we inchecken.

Na een reis van 35 uur waarvan we ook nog 5 uurtjes in New York hebben rondgelopen  kwamen we aan in Dusseldorf  waar we als verrassing  werden  opgewacht door Ed en Marjo. Ook daar liep het een beetje anders dan gepland toen bleek dat de backpack van Daan in New York was achtergebleven maar gelukkig hebben we die inmiddels ook weer terug! Daarna zijn we nog verrast door een heerlijke brunch bij mijn ouders thuis. Zouden ze ons gemist hebben ofzo?;-)  haha

Goed dit was dan echt het allerlaatste verhaal. Ik hoop dat jullie op deze manier allemaal een klein beetje hebben mee genoten van onze fantastische reis! We hadden van te voren niet kunnen bedenken hoe geweldig dit zou zijn. Maar het overtrof al onze verwachtingen. Morgen begint het ‘gewone’leventje weer dan moeten we alle twee weer aan het werk. Ook dat zal nog wel even wennen zijn.

Lieve mensen bedankt voor alle belangstelling die jullie in ons toonden en alle reacties die jullie plaatsten. We vonden het altijd leuk om dit te lezen. Wie weet tot een volgende keer;-)

Veel liefs

Daan & Chrystie

1. Marjo:
    8 december 2013
    Hoi Daan en Chrystie,

Bedankt voor alle prachtige verhalen en foto's! We bleven ook op deze manier goed op de hoogte van jullie verblijfplaats en belevenissen. We hebben er van genoten en waren er op deze manier een beetje bij. Blij dat jullie weer gezond thuis zijn. xxx Marjo
  2. Amy:
    8 december 2013
    Mooi verhaal weer! Plaatje compleet!:)
  3. Lidy van der Velden:
    Hoi Daan en Chrystie,

Weer een erg mooi avontuur! geweldige afsluiting !!!watervallen zijn spectaculair. Helaas geen Orka 's .Nog even naar New York is ook geweldig!!
    Zijn erg blij dat jullie weer bij ons zijn . Lieve groetjes Pap en mam.
  4. Elsbeth:
    9 december 2013
    Wauw mooie maanden gehad zeg in het mooie Zuid-Amerika!! Met veel plz de verhalen gelezen. Nou wij gaan vanaf morgen eens bekijken hoe de foto's er in het echt uitzien.. :) geniet weer fijn in NL! Liefs
  5. Harry:
    9 december 2013
    Zo wat gaaf joh. en wat een super foto's
  6. Jorine:
    9 december 2013
    Fijn dat jullie er weer zijn maar ik ga jullie exotische updates wel missen uiteraard! Succes met het wennen hier.
  7. Marloes:
    10 december 2013
    Wauw wat een gave reis! Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Ik zie er ook naar uit om jullie snel weer te zien. Xxx
  8. Tante Afra en Ome Joop:
    16 december 2013
    Nu pas gekeken...geweldig mooie reis en dingen hebben jullie mee gemaakt. We hopen dat jullie het "saaie" gewone leven ook weer kunnen waarderen. Maar al deze foto's en verhalen zijn een prachtige herrinnering. Bedankt voor het meekijken. tot ziens!
  9. Heidi:
    20 december 2013
    Zo net ons nog gemiste reisverslag gelezen. Wat een avontuur!! Wat zullen jullie nog vaak terugdenken aan deze prachtige reis. Super dat je ons ook zo hebt laten meegenieten!! Xxxx