Mendoza - Bariloche - El Calafate - El Chalten

21 november 2013 - Península Valdés, Argentinië

Hoi hoi! Hier even update van ons uit het prachtige Argentinië! Want wat een mooi land is dit ook weer! Geluksvogels zijn we toch ook dat we dit allemaal mogen meemaken:-)

We zijn geëindigd met ons verhaal na onze roadtrip in Salta (Noord- Argentinië). We zijn vanuit Salta met de bus naar Mendoza gegaan. 20 Uur in de bus en dan ben je op 1/4 deel van een land...gigantisch! Daar eindelijk aangekomen zijn we eerst op zoek gegaan naar een hostel wat nog een hele klus was op zaterdag avond. Na een paar uur zoeken vonden we er eindelijk 1. Niet heel geweldig maar goed we hadden in ieder geval iets. Nu eerst een lekkere douche dachten we! Helaas....er was een storing met de watervoorziening in de hele stad waardoor al het water was afgesloten. Joepie hebben wij weer haha! Goed dan maar de stad in voor een lekkere steak met een goede fles wijn;-) Samen met Tom hebben we die avond een soort van kroegentocht gedaan. Super gezellig!
De volgende dag een tikkeltje brak op zoek gegaan naar een nieuw hostel. We vonden er dit keer wel snel 1 en zijn daar ook nog 2 nachtjes gebleven:-)
Die dag was het erg slecht weer...leek wel herfst! Nja wij waren toch niet top fit dus het enige wat we die dag deden was luieren en eten....prima!
De dag erna stond weer en actieve dag op het programma! We gingen weer de hele dag wijntjes proeven! Joehoeee! dat past ons wel! Mendoza is dé wijnstreek van Argentinië en dat moesten we natuurlijk wel even gaan bekijken én proeven. Dus wij op de fiets weer een aantal Bodega's langs. Prachtig dat fietsen tussen de wijngaarden met op de achtergrond de hoge besneeuwde bergtoppen. Misschien is hier wonen toch niet zo'n slecht idee! Grapje hoor mensen;-) Van de hele middag fietsen en wijn drinken krijg je wel honger! Dus 's avonds in Mendoza hebben we ons weer tegoed gedaan aan een lekker stuk vlees. Echt je weet niet wat je mee maakt hier haha! Je bekeren tot vegetariër in Argentinië is hetzelfde als de paus die zich bekeert naar het moslim geloof! De beruchte Bife de Chorizo, een stuk vlees van 800 gram, is Daan zijn favoriet! Wel lekker hoor! Maar doe mij toch maar de bife de Lomo. De wat vrouwelijke variant haha van toch nog steeds wel 600 gram. Zelfs als je een halve portie besteld is het meer dan een volledige portie in Nederland! Je begrijpt: De broeken zitten alweer wat strakker....;-)
De volgende dag wilden we naar een natuurpark met thermale baden midden tussen de bergen. Na iets te laat op staan en veel gedoe lukte het niet meer om er te komen. Die middag zijn we, omdat we toen perse wilden zwemmen, naar een duur hotel gegaan en gevraagd of we daar gebruik mochten maken van het zwembad. Tuurlijk tegen een (flinke) betaling kon dat wel. Nou vooruit! Omdat we zo graag wilden zwemmen.
's Avonds vertrokken we met de nachtbus naar Bariloche. Wederom een rit van 20 uur. Het eigenlijke idee was om te vliegen maar het ticket was echt belachelijk duur( en de tickets zijn al zo duur) maar ook de route ernaartoe was zo omslachtig dat we dus maar besloten om weer in de bus te gaan zitten. Na 2 uur vertraging tijdens het overstappen kwamen we 22 uur later aan in Bariloche.
Bariloche ligt in het meren district van Argentinië, een prachtige omgeving. Met hele groene graslanden, met sneeuw bedekte bergen, gigantische bossen met loof- en dennenbomen en een super blauwe rivier die er tussendoor loopt met rechtstreeks water van de gletsjer. En dan natuurlijk de prachtige blauwe meren niet te vergeten. Erg mooi dus. Hier bleven we 3 dagen. De eerste dag gingen we raften. Dit wilden we al een paar keer eerder doen deze reis maar stelden het steeds uit aangezien we toch nog naar Argentinië zouden gaan. Dus nu moest het gebeuren! We hadden ontzettend veel zin en na 2 uur rijden door mooi landschap kwamen we aan bij de rivier. YES! Het water in! In totaal duurde de rit 2 uur en het was super! We hadden een leuke gids en de rapids waren erg gaaf! Goede ervaring dus.
Bariloche staat bekend om zijn chocolade en kaasfondue. Het is dan ook net of je in een Zwistsers ski dorp bent aanbeland met huizen in dezelfde bouwstijl. Ook in dit gebied vind er veel wintersport plaats in de winter. Aangezien het hier nu bijna zomer is kon er niet gesnowboard worden. Het had ons wel heel gaaf geleken maar ach de wintersport naar Oostenrijk is alweer geboekt voor februari dus wat zeuren we! In plaats daarvan gingen we mountainbiken. De weg was verhard dus het was prima te doen. Het was alleen wel erg veel berg op....iets wat mij,na al die chocolade, steaks en al het andere lekkers, toch wel wat tegenviel. Maar goed mijn lichaam was al vrij snel terug in haar atletische vorm!
Uiteraard hadden we voor de geplande lunch bij de plaatselijke supermarkt allerlei lekkere dingen gekocht wat we ons goed lieten smaken op een mooi plekje aan het meer. Iedere supermarkt hier in Argentinië heeft een wijnafdeling waar de gemiddelde slijter in Nederland U tegen zegt. Inmiddels echte ' wine snobs' die we zijn weten we precies wat we hebben willen. Na deze lunch weer op de fiets voor nog een klein stukkie berg opwaarts. Na die Malbec ging het toch weer even iets zwaarder.
De laatste dag in Bariloche was wat rustiger. Beetje uitslapen en daarna naar een uitkijkpunt over de omgeving. Het uitzicht was prachtig! Maar verder was het niet heel veel bijzonders. Aan het einde van de middag hebben we gechilled in het zonnetje aan de waterkant. Voor zwemmen was het meer toch echt nog te koud( en voor een nieuwjaarsduik was t nog wat vroeg).
De volgende dag vlogen we naar El Calafate, in Patagonië! Je kunt wel merken dat je ineens een heel stuk zuidelijker zit, want het is er behoorlijk koud. Maar goed daar waren we op voorbereid dus geen probleem. Ook hier zit het weer vol met national parken en is de omgeving weer prachtig! Het is zo verbazingwekkend dat je soms in de bus zit, uren rijdt en om je heen is er niks dan kale grond, bergen, meren, rivieren etc. Kortom robuuste natuur waar totaal geen menselijk leven plaats vind. Dat is is Nederland wel even wat anders. Patagonië staat bekend om sneeuw, ijs, wildlife, robuuste natuur, meren en gletsjers. Dit laatste gingen we bezoeken in de buurt van El Calafate en wel 1 van de grootste, nog steeds groeiende, gletsjer ter wereld: De Perito Moreno gletsjer. En het was echt een gigantisch gevaarte!
Af en toe hoorde je een knal, wat te vergelijken was met een donder tijdens onweer, en dan brak er een stuk af. Erg indrukwekkend. Eens in de zoveel jaar breekt er zo'n groot stuk af dat het waterpeil van het meer wel 5/6 meter stijgt, omdat de doorgang wordt belemmerd. ' s Middags hebben we ook nog 2 uur op de gletsjers zelf gewandeld met speciale schoenen met spikes aan de onderkant. Wel even wennen! Het ijs van de gletsjer is wit maar door de afspiegeling oogt het op sommige delen blauw. In de gletsjer heb je allerlei doorgangen waar water doorheen loopt en zelfs grotten. En deze zijn allemaal super blauw! Heel mooi om te zien. Aan het einde van de tour kregen we een glas whisky met, hoe kan het ook anders, ijs uit de gletsjer.

Op dit moment zitten we in de bus naar El Chalten om daar 2 dagen te gaan trekken door de prachtige natuur van Patagonië. De weg ernaartoe is nu al spectaculair. Af en toe heb ik meer het idee dat we op een boot zitten dan een bus. Vanwege de wind schommelen we van links naar rechts. We kapseizen bijna! Niet altijd even relaxt.

Extra: Ola! Het bleek dat ze in El chalten een erg trage internet verbinding hadden, daardoor konden we ons verhaal nog niet plaatsen! Zal nu dus nog even vertellen over ons grote avontuur in El chalten.

Zoals ik hierboven al beschreef kwamen we aan tijdens hevige storm en regen. En vanaf het busstation was het nog een aardig eindje lopen naar ons huisje. Paar keer bijna omgewaaid haha! En met die flinke backpack achter en de daypack voor was ik zeker weten niet meer overeind gekomen! Tussendoor even een stop gemaakt bij de plaatselijke supermarkt van dit kleine dorpje om boodschappen te halen voor het eten die avond. Voor het eerst tijdens de reis gingen we zelf ons maaltje koken. Jammie! We hadden een knus hutje gehuurd waarin we sliepen met dus een eigen keuken. Het werd pasta( natuurlijk) aangezien we dat heel lekker vinden maar ook omdat dit het enige was wat we in dat mini- supermarktje konden kopen. Alleen al na 2,5 maand weer koken was al een feest! En het smaakte ook nog:-)

De volgende ochtend vroeg uit de veren voor de eerste trekking: Lago de los tres.
Het weer was prachtig dus dat beloofde wat! En had was inderdaad fantastisch! De eerste uren berg op daarna een tijdje weer wat vlakker door een soort heidevelden maar dan anders;)(zie foto) met op de achtergrond de gigantische Fitz Roy. Impressive! De laatste 1,5 uur was het steil omhoog. Even flink klimmen maar aan het einde een fantastisch uitzicht! En we zaten inmiddels pal aan de voet van de Fitz Roy. Na 9 uur in de bergen kwamen we uitgeput terug in ons huisje. Waar de left overs van onze pasta nog in de koelkast stonden. Prima...toch geen puf meer om naar een restaurant te lopen! Een uur later lagen we te tukken.

Vandaag werden we wakker met regen. Jeetje wat kan dat weer hier snel omslaan! We hadden weer een lange trekking in de planning. Goed eerst maar ontbijten en dan zien we wel weer verder. Gelukkig was de regen was inmiddels gestopt dus wij op pad. Van de vrouw van wie we het huisje huurden kregen we het advies een andere wandelroute te kiezen aangezien het weer minder was. Maar die route was maar 2,5 uur. We kwamen toch zeker om te lopen! Dus toch wat eigenwijs zijn we begonnen aan de 7 uur durende hike. Langzaam trokken de wolken weg en kwam zelfs de zon tussen de wolken tevoorschijn. Helaas de vergezichten die er gisteren waren hadden we nu niet. Maar ook deze route was weer erg mooi en we waren blij dat we toch gegaan waren. Het laatste uur was wel wat strompelen...mijn benen waren nog niet helemaal hersteld van gisteren denk ik.
Om 17 uur waren we terug en om 18 uur vertrok onze bus terug waar ik op dit moment het verhaal zit te tikken. Gelukkig staat er een stuk minder wind dan op de heenreis.

Vannacht slapen we nog een nachtje in El Calafate waarvan we morgenvroeg vertrekken met het vliegtuig naar Puerto Madryn. Vanuit daar hebben we een auto gehuurd en rijden meteen naar het schiereiland Peninsula Valdes. Een nationaal park waar we walvissen van héél dichtbij gaan spotten!! En hopelijk ook nog orka's. Maar daar heb je wat meer geluk bij nodig dus wie weet!
Dat horen jullie de volgende keer in zeer waarschijnlijk ons laatste verhaal. Snik..

Hasta Luego!
Daan&Chrystie

1. Marieke:
    22 november 2013
    Whaaaaa super allemaal....leuk tijdverdrijf tijdens een ritje in de trein:-) Heel veel plezier nog laatste 2 weekjes! Groetjes ook van mam! Liefs!
  2. Jorine:
    22 november 2013
    Wat is de tijd snel gegaan zeg! Geniet van jullie laatste momenten daar en ga duimen voor de walvissen voor jullie. X
  3. Fleur:
    22 november 2013
    Als ik jullie was zou ik alvast de aanbiedingen van Albelli in de gaten houden;-)! Men wat hebben jullie veel vette foto's zeg. Dat wordt moeilijk selecteren... Geniet nog van de laatste daagjes aan de andere kant vd wereld! Jullie misschien niet, maar wij zijn blij dat jullie bijna terug komen! ;-) kusxx
  4. Elsbeth:
    22 november 2013
    Daan en Chrys! Super leuk om het verhaal te lezen en foto's te zien waar jullie nu zijn!! Ziet er super gaaf uit! Ook echt zo leuk dat wij net vanavond ook met voorbereidingen bezig waren in Patagonie over Fitz Roy en de Perito Moreno! Over 3 weken zullen wij daar zijn! Zo te zien een echte aanrader :) Mutsenweer zie ik hihi. Heel veel plezier nog! Jullie gaan nu via Puerto Madryn richting Buenos Aires? Enjoy! Gr Elsbeth en GJ
  5. Joyce:
    23 november 2013
    Weer een genot om te lezen.... En de foto's!!!!!! Echt super! Nog even genieten daar... Xx
  6. Marjo:
    24 november 2013
    Hoi Chrystie en Daan, wat weer een verhaal. En dan nog die prachtige foto's, geweldig. deze avonturen zullen jullie nooit vergeten. xx
  7. Coby:
    25 november 2013
    Hallo Chrystie en Daan,
    Prachtig foto's en geweldige verhalen, steeds weer.
    Ziet er mooi uit het land van Maxima.
    Het eind komt inderdaad in zicht maar nog maar niet aan denken.
    Geniet nog maar van jullie laatste vakantieweken.
    Groetjes, Coby
  8. Albo:
    1 december 2013
    Hallo Daan & Chrystie

Mooie verhalen
    Wat hebben jullie wat meegemaakt en wat een ervaring
    Schitterend
    Goede Terugreis gewenst !!!

Albo
  9. Henk en Truus Edelijn:
    3 december 2013
    Ha Globetrotters,
    Wat een prachtige belevenissen ,verhalen en foto,s!
    Tijdens het lezen zijn wij ook een beetje op vakantie
  10. Ruud Nijlant:
    4 december 2013
    Wow wat gaaf!!! Superreis! Heb niet alle tekst gelezen, maar de foto's zijn erg gaaf (en herkenbaar toen ik zelf in Bolivia was). Krijg hierdoor wel weer erg veel zin om ook naar Zuid Amerika te gaan. Daan, tot volgende week, dan hoor ik graag je verhalen!