Huacachina - Arequipa - Puno

27 september 2013 - Puno, Peru

Hey allemaal,

dit keer een verhaaltje van Daan, we zijn de afgelopen week in Huacachina en Arequipa geweest en ik zal proberen daar ook iets moois over te vertellen :). We zijn vorige week eerst vertrokken vanuit Huaraz en zijn met de nachtbus naar Lima en vervolgens met een dagbus naar Ica gegaan. De weg ernaar toe bestond kortgezegd alleen uit woestijn. De omgeving rondom Lima is zo ontzettend droog dat je die stad wel een woestijnstad moet noemen. Onderweg zie je veel van het landschap en de mensen en dan zie je ook hoe arm het land is, veel gezinnen wonen in simpele huisjes met golfplaten daken. Sowieso maken weinig mensen hun huizen af, hierdoor hoef je namelijk geen belasting te betalen. Je ziet dus veel huizen waar de staaldraden nog uitsteken (teken dat er nog en verdieping op zou moeten) en hieraan hangt vaak de was, maar het ziet er natuurlijk niet uit!

Eenmaal aangekomen in Ica namen we snel de bus naar de eindbestemming, een oase in de woestijn genaamd Huacachina. Dit ligt op zo'n 5 km van Ica. Ons Hostel lag tegen de grootste duin van de omgeving aan, wat ook echt een enorm geval was. Heel Huacachina is rondom een meer gebouwd. Om het meer heen staan vooral restaurants, cafe's en bookingskantoortjes die je sowieso in heel Peru ziet. De eerste avond zijn we een duin opgelopen en hebben we mooie foto's gemaakt, daarna zijn we een lekker hapje wezen eten. Ons hostel bood genoeg mogelijkheden om te chillen met heerlijke hangmatten, een zwembad en een eigen restaurant en bar. Ook was het hostel vergeven van de dieren: een hond, schapen, katten, vogels, konijnen, cavia's en Bennie ons zelfbenoemde schildpad.

De tweede dag zijn we wezen buggyrijden en sandboarden. De chauffeurs van de buggy's waren al een attractie opzich, machomannen die de boel wel eens even flink op stelten zouden gaan zetten. Dit zou ze ook wel gaan lukken bleek later, de buggy's gaan met volle vaart over de duinen en ook net zo hard weer naar beneden, echt lachen! Tijdens het rijden konden we ook sandboarden, je zou denken dat je dan met een snowboard vanaf een duin gaat, maar het is eerder een houten plankje met wat klitteband waar je op moet balanceren. De duinen waar we vanaf gingen werden steeds hoger en het was ook mooi om te zien hoe anderen van de duinen afgingen (lees: ramptoeristen die wij zijn, was het mooi anderen zand te zien happen :p) We brachten het er zonder kleerscheuren vanaf, maar we kregen al wel gelijk weer zin in de wintersport! Het eten erna bracht nog wel wat hilarische momenten dankzij onze ober. Eerst vraagt hij of we een biertje willen, groot of klein doe maar een kleine zeggen wij, "die hebben we niet". ok. Vervolgens bij de toetjes kregen we een hele lijst met toetjes voorgeschoteld, dus wij maken onze keuze, vervolgens zegt de ober, " eigenlijk hebben we alleen chocoladecake". Wat een helder licht...
Verder smaakten de Pisco Sour's weer op en top. Dit is het nationale drankje van Peru en bevat Pisco (een soort Brandy), limoensap, ander sap, eiwit en suiker. Is echt superlekker, we laten ons dit dan ook goed smaken! De volgende dag hebben we lekker gechilled bij het zwembad om weer een beetje bij te komen :) 's Avonds hebben we de bus gepakt naar Arequipa.

Arequipa is de mooiste stad van Peru die we tot nu hebben gezien, het heeft een heel leuk centrum en een groot klooster. De huizen worden gemaakt van witte kalksteen die in de omgeving te vinden zijn. Ook het eten is erg lekker, we hebben het ons allemaal goed laten smaken. De eerste 2 dagen hebben we de stad verkend en het Santa Catalina klooster bezocht.  Het klooster is een groot complex in de binnenstad waar de nonnen een woonplek konden huren, hiervoor moest de familie zo'n 100 goudstukken per jaar betalen. Het is in de mooiste kleuren geschilderd en dat levert dus weer mooie plaatjes op.

Daarna hebben we weer eens een trekking gedaan, de trekking die we hebben gedaan is de driedaagse Colca Canyon tour. Deze was een heel stuk relaxter dan de Santa Cruz tour in Huaraz, we hoefden namelijk niet heel veel te lopen per dag en ook de hoogte viel mee (3800m). De eerste dag werden we om 3! uur 's ochtends opgehaald en reden we eerst naar de plek waar de condors 's ochtends vroeg op de thermiek boven de canyon zweven om naar aas te zoeken. Na een kort kodakmomentje zijn we begonnen aan de looptocht voor de eerste dag, een 1000m afdaling. 's Middags aangekomen konden we wat relaxen en hebben we lekker geluncht, soep en alpaca. De tweede dag zijn we naar een mooie groene plek midden in de valei gelopen. Door een slim irrigatiesysteem weet de lokale bevolking overal water te krijgen waardoor zelfs in dit droge gebied van alles kan groeien. Ook wordt er water vanuit de rivier rechtstreeks in ons zwembad gepompt, dus we namen een lekker verfrissend duikje. De laatste dag begint ook weer vroeg, we gaan om 5 uur, nog voor het ontbijt, dezelfde 1000m omhoog die we de eerste dag zijn gedaald. Het kost ons zo'n 2,5 uur en dan zijn we er, toe aan ontbijt!  Chrys en ik liepen dit keer als berggeiten naar boven, het wordt nog wel eens wat met ons! De rest van de dag hangen we de toerist uit en gaan langs aardig wat markten.'s Avonds hebben we heerlijk gedineerd een heel luxe restaurant! Daar waren we wel weer aan toe na 3 dagen trekkingvoer.

Vandaag hadden we om 8:30 de bus willen nemen maar tussen Arequipa en Puno maar er waren stakingen dus de bus vertrok pas om 1300 uur. In de tussentijd hebben we Arequipa nog even rondgelopen en zijn we langs Juanita geweest, een 500 jaar oud meisje van 13 dat door de Inca's bovenop de top van een berg is geofferd en door de kou daar goed is gepreserveerd. Ook hebben we nog getuige kunnen zijn van protesten op de Plaza de Armas (het plein van de wapens welke in elke stad te vinden is) waar traditioneelgetrouw de mensen samenkomen om te protesteren. Gezien de pamfletten ging het hier om algemene ontevredenheid ;)

We zitten nu in de vertraagde bus naar Puno en gaan daar het Titicacameer op en daarna door naar Cusco. Tot het volgende verhaal, ik zie dat ik ook aardig hebben zitten typen, maar volgende keer gaat Chrys weer vlammen ;)

Update: We hebben nu 1 dag in Puno gebivakkeerd, gisteravond toen we aankwamen lagen we nog blauw van het lachen. We hadden een gedeelde taxi met een Duits meisje en een Belgische jongen, dus volle bak. Vooral omdat onze backpacks ook nog in de kofferbak lagen. Wij hadden het dus over tours over Lake Titicaca, horen we opeens uit de kofferbak: "Lake Titicaca seisente Soles" bleek dus dat er een vrouwtje achterin de kofferbak was gekropen, wij schrokken ons rot! Vandaag met de ferry naar de Uros eilanden geweest, best toeristisch maar leuk om  zien. Het zijn drijvende eilanden gemaakt van voornamelijk stro, knap dat ze het kunnen maken! Nu even en bakje koffie in downtown Puno en vanavond de bus naar Cusco.

Tot de volgende keer! Groetjes Chrys en Daan.

1. Amy:
    27 september 2013
    Hoi Chrys en Daan! Echt mooi weer zo'n verhaal van jullie daar!! En opnieuw super mooie foto's!! Geniet van de pisco sours!;) Have fun! X
  2. Annelotte:
    27 september 2013
    Hey! Gaaf hoor guys! Ik probeer zoveel mogelijk te lezen en foto's kijken doe ik sowieso! Ik hou ervan :D Genieten daar!! Kus
  3. Marlies:
    28 september 2013
    Zo das idd weer n heel verhaal, leuk hoor! Weten we ook wat jullie n btje meemaken daar, naast wat we op de app horen natuurlijk. Have fun! X mies
  4. Lidy van der Velden:
    28 september 2013
    Hallo Lieve schatten, tijdens het lezen van jullie belevenissen en de mooie fotos kun je wel een redelijke goede beeldvorming krijgen.
    Het is wel een heel andere wereld ,de oase in het woestijn gedeelte is wel overweldigend mooi.
    Geniet van alles wat jullie nog tegemoet gaan ,dikke kus pap en mam
  5. Eline:
    Hoi tortels,
    Wat een heerlijk verhaal weer! Geniet samen:) xx Eline
  6. Johan en Elly:
    28 september 2013
    he christie en daan, wat een prachtige ervaringen, heel veel plezier nog vanuit Brabant van iedereen hier.
  7. Jolande:
    29 september 2013
    Klinkt goed en de foto's zijn prachtig. Nooit geweten dat een hostel ook zo mooi kan zijn en met zwembad! Klinkt meer als een hotel. Veel plezier verder.
  8. Harold en Esther:
    29 september 2013
    Hoi jonge lui, wat een belevenissen weer!
    En een prachtige, kleurrijke omgeving...lekker genieten samen.
    Liefs xxx
    de Bontetjes
  9. Coby:
    30 september 2013
    Hey Chrys en Daan, wederom een leuk verhaal van jullie belevenissen. Prachtige foto's van een geweldig indrukwekkende natuur. Inderdaad een heel andere wereld. Geniet van jullie verdere reis !!
    Groetjes, Coby
  10. Jorine:
    30 september 2013
    Was weer smullen dit verhaal! En dan te bedenken dat jullie pas aan het begin van jullie reis zijn. Blijf ons op de hoogte houden!
  11. Joost&Kim:
    1 oktober 2013
    Hey Leute, je moet er toch wat voor over hebben lezen we. Gaat allemaal niet zomaar hè. En dan ook nog last van je attitude Chrys lees ik (of lees/ interpreteer ik een woord verkeerd, haha) het is toch wat!! Je weet wel weer wie deze alinea schrijft he, mooi die verhalen te lezen, Saskia Noort is er niks bij. Drama/ sport/ avontuur/ liefde/ thriller(afgronden in kijken tijdens de busrit)/ romcom elk element van Neerlands bestseller zit erin. We wachten de volgende episode in deze reeks van 3 mnd vol spanning af maar dat die weer zal bestaan uit Een indrukwekkende beleving staat wat ons betreft vast. Ciao Ciao xx Kim&Joost
  12. Lidy van der Velden:
    2 oktober 2013
    Hallo Chrystie en Daan.
    Vandaag heeft Tante Mien gebeld,ik moest namens haar een berichtje aan jullie sturen, ze wenst jullie een heel fijne reis toe .
    En heel veel lieve groetjes .
    Tante Mien
  13. Heidi:
    2 oktober 2013
    Leuk weer een nieuwe uosate! (Hebben hem wel wat laat gelezen. ;-) Ennuh prachtige foto's!!! We zien jullie genieten, heerlijk!! :-)
  14. André Witsen:
    5 oktober 2013
    Hallo Daan en Chrys

Ik zie dat jullie het helemaal naar het zin hebben. Mooie omgevingen laten zien met een goed verhaal en zeker mooie bijzondere foto,s gemaakt. Prachtig. Wens jullie nog een prettige voortzetting. Ik volg jullie te voet. ;)

Groetjes André (Werkvoorbereider Diversey Enschede).
  15. Marianne:
    18 oktober 2013
    Hè Daan en Christie
    Wat een ontzetend mooie ervaring zo zie je nog eens wat
    Van de wereld
    Zag de fotom's bij mijn moeder ome Will had ze opgestuurd
    Toen ben ik meteen jullie site gaan zoeken super
    Nog heel veel plezier geniet er van
    Liefs van ons allen en een dikke knuffel van tante Mien xxx